Les primeres dades del Sistema d’Intel•ligència Turística d’Eivissa dibuixen una temporada bona però amb signes de ser ‘irregular i atípica’

El president del Consell Insular d’Eivissa, Vicent Marí, juntament amb el responsable del recentment creat Sistema d’Intel·ligència Turística d’Eivissa (SIT Eivissa), Juan Simón Tur, han presentat un avanç de les dades obtingudes per aquest observatori i que suposen un primer anàlisi del comportament de la temporada a la nostra illa. Com ha explicat el president, són dades que ja ens permeten obtenir una visió de les dinàmiques dels nostres visitants i fer una primera valoració de la temporada “en general bona, perquè Eivissa segueix sent un destí molt valorat i preuat, però  irregular i atípica a nivell econòmic”.

Marí ha explicat que comptar amb un observatori turístic com aquest era una “reclamació històrica” per al sector en la nostra illa, “una oportunitat per treballar sobre dades concretes i no sobre apreciacions i suposicions” amb l’objectiu de recaptar, gestionar i analitzar tota la informació estadística que pugui ser d’interès per a l’Industria Turística d’Eivissa i “treballar entre tots les millors decisions, perquè si no tenim dades, si no sabem què està passant, no podrem prendre les mesures correctes per millorar”.

Des de la seua posada en marxa, aquesta oficina ha treballat en la obtenció de dades de les fonts publiques com AENA, INE e IBESTAT a les que s’han afegit noves fonts privades (acordades amb ajuntaments, patronals i associacions), com són  Mabrian, empresa membre de l’Organització Mundial del Turisme de la ONU des de 2023; Amadeus, amb el seu sistema de reserves de viatges, són líders en el sector de la Distribució Turística; Orange, amb la recopilació de dades de mobilitat de residents i visitants a través de les seus antenes; i Smart Up, especialistes en marketing digital, fan escolta digital i amb ells es treballa la variable del sentiment del turista.

Aquestes noves fonts d’informació permeten obtenir les dades que, en aquest primer avanç poden ajudar a fer una radiografia de la situació de la Industria Turística a l’illa amb paràmetres com gasto del visitant, preus de bitllets, preus d’hotels, motivacions del visitant...  Marí ha manifestat que es un moment “on es enfrontam a molts de reptes, socials i econòmics, hem de conèixer realment què està passant per poder orientar les nostres estratègies, obtenir un avantatge analític que ens permetrà redirigir, en el cas que faci falta, o enfortir les nostres polítiques en matèria turística per assolir el que tots volem: un equilibri entre la principal industria de la nostra illa i la societat”.

Quant a les dades concretes (totes es poden consultar en el PDF adjunt a aquesta nota de premsa) les referides al gasto dels viatgers internacionals a través de Mastercard (dades del segon trimestre de l’any), assenyalen que la majoria del gasto que els estrangers fan a la nostra illa es concentra en restaurants (28%), allotjament (25%) i discoteques (15%). Així, prop del 70% del gasto turístic es destina a aquest tres aspectes, amb els comerços amb percentatges molt menors de gasto.

Si ens fixam en el gasto de l’estada a hotels de l’illa al llarg d’aquest any totes les categories, d’1 a 5 estrelles, han pujat preus respecte de l’any passat en els mesos forts de  la temporada, si bé s’observen descensos en els preus en agost en els hotels de 3, 4 i 5 estrelles.

En comparació amb els nostres competidors directes, Mallorca i Menorca, els preus dels hotels i dels bitllets d’avió són més cars: tant una nit d’hotel com volar a Eivissa, tant per al visitant nacional com per al estranger suposen més gasto. (Consultar taules adjuntes al PDF).

I encara així, Eivissa segueix sent una destinació molt preuada i buscada pels viatgers (amb els ratings de satisfacció del viatger més elevats, de 9 sobre 10), com demostren les dades acumulades d’AENA en les quals, fins agost, el nombre de passatgers únics ha pujat un 1,80% respecte de l’any anterior.

Per poder viatjar a Eivissa i assolir aquests preus, la dinàmica del viatger ha canviat: segons dades d’Amadeus i de l’IBESTAT la mitjana d’estada en l’illa per a viatgers nacionals ha baixat en 1,7 dies en els darrers anys, arribant als 2,61 dies de mitjana, mentre que la mitjana d’estada dels visitants estrangers ha baixat en 1 dia, assolint els 3,37 dies d’estada de mitjana.

Així, menys dies de visita suposen per al visitant concentrar el gasto en, com es deia abans, tres aspectes concrets, hotels, restauració i oci, el que està repercutint en el gasto a altres ofertes com els petits comerços. A més, els elevats preus detectats fan que el turisme familiar opti per altres destinacions més econòmiques.

El president Vicent Marí ha volgut fer una crida a la reflexió “de tothom, perquè no podem perdre el turisme familiar”. Les dinàmiques de viatge han canviat i les estades llargues de feia uns anys s’han transformat en estades curtes, amb preus elevats en vols, hotels i restauració, i tot això, indica Marí, té conseqüències en altres sector turístics que surten perjudicats, com el petit comerç i el turisme familiar. “Això significa que les nostres accions promocionals han d’anar en aquesta línia, en captar de nou al turisme familiar, i el sector ha de saber-lo: no es podem convertir només en un destí de cap de setmana, que és el que provoca tensions i massificació. El que abans feia un turista en una setmana ara ho fan tres turistes en tres dies, amb una mobilitat constant i permanent sobre l’illa”.

Marí ha conclòs assenyalant que la informació que estam tractant a través del SIT Eivissa “ens permetrà fer anàlisis recurrents que ens ajuden en la pressa de decisions, som un destí líder a nivell mundial i hem de tenir aquestes ferramentes per saber i poder prendre les millors decisions de futur”.

Documentos