El Ple del Consell d’Eivissa declara BICIM els Passos de Sant Miquel

El Ple aprova una incorporació de 15,9 milions d’euros de romanents de què 14,2 són per a cobrir el 30% de les inversions de la UTE GIREF a Ca na Putxa

El Ple del Consell Insular d’Eivissa, en sessió ordinària del mes d’octubre, ha aprovat per unanimitat la declaració de Bé d’Interès Cultural Immaterial (BICIM) els costums i tradicions que envolten la Setmana Santa de Sant Miquel de Balansat a l’illa d’Eivissa, coneguts com a Passos de Sant Miquel. La vicepresidenta segona i consellera d’Educació, Cultura i Patrimoni, Sara Ramon, ha explicat què «l’objectiu d’aquesta declaració és la salvaguarda d’aquestos costums i tradicions perquè arribi a futures generacions en bona salut»

La consellera ha detallat que «el cas de Sant Miquel és un cas excepcional perquè sempre s’ha mantingut de manera general la celebració i sempre han comptat amb portadors i portadores que han mantingut els elements que formen aquest conjunt que avui declararem BICIM». En aquest sentit, Ramon ha volgut destacar «l’extens i detallat informe de l’historiadora Susana Cardona», que forma part de l’expedient i que «posa de rellevància les principals costums i característiques de les tradicions de Dijous Sant» en aquest sentit la declaració reconeix la participació de les següents persones o grups de portadors: el mossènyer o rector de la parròquia, els obrers parroquials, els cantadors, les empliades o portadores de les imatges, els empleats o portadors de la imatge del Sant Crist, els vigilants de la Casa Santa i els feligresos. 

Sara Ramon ha volgut destacar que aquesta declaració, que compta amb tots els informes preceptius, és la primera que es realitza des de l’entrada en vigor de la Llei 4/2019, de Salvaguarda del Patrimoni Immaterial.

Incorporació de 15,9 milions de romanents

D’altra banda la sessió plenària d’avui ha servit per aprovar la incorporació de 15.894.318,11 euros de romanents de què 14.178.544,20 euros aniran destinats a la UTE GIREF per a cobrir el 30% del cost total de les inversions realitzades i que, en base al protocol d’intencions entre el Govern de les Illes Balears i el Consell Insular d’Eivissa i Formentera, el 25 de maig de 2007, havia d’assumir íntegrament la Comunitat Autònoma.

Ara, 17 anys després, el Decret llei 3/2024, de 24 de maig, de mesures urgents de simplificació i racionalització administratives de les administracions públiques de les Illes Balears, a la disposició addicional quarta estableix que es reconeixerà l’import de 15.753.938 euros a favor del Consell Insular d’Eivissa, corresponent al 30% del cost de les inversions en l’abocador de Ca na Putxa, que es farà efectiu en un màxim de deu anualitats, a comptar des de l’exercici corrent de l’any 2024.

Així, el Consell d’Eivissa farà efectiu aquest pagament a la UTE GIREF amb la intenció que els efectes que pugui tenir en una reducció de tarifa d’ús de l’Àrea Ambiental siguin immediats i els usuaris puguin beneficiar-se ja des de gener de 2025. És per això que l’empresa haurà de reduir proporcionalment el cànon de retorn que actualment estan pagant els usuaris, que són principalment els ajuntaments de l’illa d’Eivissa i el Consell de Formentera.

Cessió de la EI-200 entre el PK 12+670 i el PK 13+030

Finalment, el Ple del Consell d’Eivissa ha donat llum verda al canvi de titularitat en virtut de la mutació demanial intersubjectiva de la carretera EI-200 que travessa el nucli urbà de Sant Carles de Peralta, entre el PK 12+670 i el PK 13+030, valorat en 249.445 euros i, a l’hora integrar en la xarxa viària de titularitat del Consell Insular d’Eivissa la Ronda de cicumval·lació, variant, del nucli de Sant Carles de Peralta i les obres de les interseccions d’aquesta amb la EI-200 (pel que fa a la part addicional a la que ja és de titularitat del Consell Insular d’Eivissa), la valoració de la qual és de 1.832.276 euros.

El vicepresident i titular executiu del servei de Xarxa Viària, Mariano Juan ha explicat que «aquesta és ja la passa definitiva per a la peatonalització de Sant Carles» i ha explicat que és una realitat «després que s’hagi executat les infraestructures que el Consell d’Eivissa demanava per unir la via insular amb el que serà el nou traçat», concretament una rotonda, que ha estat executada per l’Ajuntament de Santa Eulària des Riu, però que ha comptat amb el finançament íntegre del Consell d’Eivissa