Entre les diferents formes de contaminació ambiental, trobam la contaminació lumínica, que es produeix especialment en entorns urbans durant el període nocturn i que és conseqüència d’una il·luminació artificial excessiva i/o inadequada i es relaciona amb problemes de salut humana neurològics, visuals i conductuals, i també amb una greu afecció cap als ecosistemes nocturns vegetals i animals (especialment insectes, aus i petits mamífers) perquè els provoca desorientació i altres interferències en els seus cicles biològics. Així mateix la contaminació lumínica compromet seriosament la capacitat de contemplació del cel nocturn, l’observació d’estels i altres activitats professionals i lúdiques relacionades amb l’astronomia, així com formes d’oci i lleure moltes de les quals aprofitables pel sector turístic que estan vinculades amb el manteniment d’entorns naturals nocturns lliures d’emissions contaminants.
La Llei 3/2005, de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears pretén millorar la protecció del medi ambient mitjançant un ús eficient i racional de l’energia i la reducció de la brillantor lumínica nocturna produïda per les instal·lacions públiques i privades d’enllumenat, sense menystenir la protecció i la seguretat que la il·luminació ha de proporcionar a les persones, vehicles i propietats.
Són finalitats de la llei les següents:
- Mantenir el màxim possible les condicions naturals de les hores nocturnes en benefici de la fauna, la flora i els ecosistemes en general.
- Promoure l’eficiència energètica dels enllumenats exteriors i interiors mitjançant l’estalvi d’energia i sense menystenir la seguretat.
- Evitar la intrusió lumínica a l’entorn domèstic minimitzant les molèsties i els perjudicis que ocasiona.
- Prevenir i corregir els efectes de la contaminació lumínica en la visió del cel.
L’article 14 de la llei estableix com a funció dels consells insulars, a l’àmbit territorial i competencial respectiu, el desenvolupament reglamentari de les seues previsions, desenvolupant-les i concretant-les per al corresponent àmbit insular, basant-se en el principi de màxima proximitat al ciutadà que constitueix un criteri rector de l’exercici de les competències públiques a les Illes Balears i atenent la configuració de l’arxipèlag balear, que aconsella que cada illa faci la seua pròpia ordenació territorial.
Actualment el Departament de Gestió Ambiental, Sostenibilitat, Innovació i Transparència del Consell Insular d’Eivissa està treballant en l’elaboració del Reglament de protecció del medi nocturn de l’illa d’Eivissa per tal de donar compliment al mandat legislatiu de la Llei 3/2005, de 20 d’abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears. Addicionalment aquest desenvolupament reglamentari contribueix a donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, que estableix determinacions que són vinculants per a totes les polítiques i activitats, públiques i privades, a l’àmbit territorial de les Illes Balears, orientades a l’estalvi i l’eficiència energètics i a la generació amb energies renovables i que conté obligacions concretes d’adaptació de la xarxa pública per a l’estalvi energètic, l’eficiència energètica i la generació amb energies renovables.
Així en sessió celebrada en data 29 de setembre de 2023 el Ple del Consell Insular d’Eivissa va adoptar l’acord d’aprovació inicial del Reglament de protecció del medi nocturn de l’illa d’Eivissa i va acordar sotmetre l’expedient i el text aprovat inicialment al tràmit d’informació pública, audiència a persones interessades i consulta d’administracions afectades. En data 5 d’octubre de 2023 el BOIB núm. 136 va publicar l’anunci d’obertura del tràmit d’informació pública per període de trenta dies hàbils i que comença a computar-se des de l’endemà de la dita publicació.
Els documents que s’exposen en el tràmit d’informació pública, audiència i consultes són els següents: