Cèdules d’habitabilitat

Cèdules d’habitabilitat

Cèdula d'habitabilitat de primera ocupació

Des de l'entrada en vigor -el 22 de juliol del 2022- del Reglament insular d'Eivissa aprovat pel Ple del Consell Insular el 24 de juny de 2022, de supressió i reducció de càrregues administratives en matèries, entre d'altres, d'habitabilitat (BOIB núm. 85, de 30 juny de 2022 i correcció d'errors BOIB núm. 89, de 9 de juliol de 2022), la cèdula de primera ocupació queda substituïda per la llicència d'ocupació o de primera utilització, que es considera un document equivalent a la cèdula d’habitabilitat de primera ocupació, i que es tramita davant l'Ajuntament corresponent (art. 3 del reglament insular d’Eivissa esmentat).

En conseqüència, en cas d’edificacions o instal·lacions de nova construcció, o bé en relació amb actuacions sobre edificacions existents consistents en obres d’ampliació, així com quan es produeix un canvi d’ús o un augment del nombre de places d’ús residencial, cal sol·licitar davant l’Ajuntament corresponent la llicència d’ocupació o de primera utilització, que es considera un document equivalent a la cèdula d’habitabilitat de primera ocupació en reconèixer l’aptitud d’un habitatge, un local o un edifici residencial no inclòs en el concepte d’habitatge per tal que sigui habitat. La resolució en virtut de la qual s’atorgui la llicència municipal d’ocupació o de primera utilització expressarà que és un document equivalent a la cèdula d’habitabilitat de primera ocupació en reconèixer l’esmentada aptitud per a ser habitat.

a) Cèdula de renovació. S'expedeix quan es disposa de cèdula, o llicència municipal d'ocupació o de primera utilització -com a document equivalent- i de la qual se sol·licita la seva renovació per haver caducat i no es donen cap de les circumstàncies que ocasionen la necessitat de sol·licitar llicència d’ocupació o de primera utilització davant l’Ajuntament: obres de nova planta o d’ampliació, així com quan es produeix un canvi d’ús o augment del nombre de places d’ús residencial.
b) Cèdula de carència. És la que s'expedeix en el cas d'obres finalitzades amb anterioritat a l'1 de març de 1987 i que no disposen de les corresponents cèdula de primera ocupació o llicència municipal d'ocupació o de primera utilització -com a document equivalent-.
c) Duplicat de cèdula o de la llicència municipal d’ocupació o de primera utilització.- És procedent quan la cèdula d’habitabilitat no es troba caducada i se’n sol·licita un duplicat, i correspon la seva tramitació a la mateixa administració que va atorgar la darrera cèdula o document equivalent en vigor.

d) Nou supòsit. En el cas dels habitatges implantats legalment en sòl urbà, en situació de fora d’ordenació (perquè s’hi han executat obres, d’ampliació o de reforma que afecten la distribució en un 60% de la superfície útil, ja sigui modificant-la o reconstruint-la, sense disposar de llicència o amb llicència que hagi estat anul·lada), i respecte dels quals a l’entrada en vigor del Decret llei 6/2023, de 2 d’octubre, de mesures urgents en matèria d’habitatge, (3 d’octubre de 2023) ja no era procedent adoptar les mesures de restabliment de la legalitat urbanística, poden obtenir la cèdula d’habitabilitat de renovació o carència, segons sigui el cas, sempre que l’habitatge compleixi les condicions d’amidaments, higiene i instal·lacions establertes a la normativa en matèria d’habitabilitat, i la seva situació de fora d’ordenació no pot ser motiu de denegació.

Important: no es contempla la situació de fora d’ordenació pels canvis d’ús

Nota aclaridora: Es regula per la Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d’habitatge, disposició addicional primera i cinquena.

D’acord amb l’article 3.10 del Reglament insular d’Eivissa i amb l’article 13 del Decret 145/1997, de 21 de novembre, les cèdules d’habitabilitat, així com les llicències municipals d’ocupació de primera utilització -com a document equivalent- caduquen als 10 anys de la seva expedició i, per tant, deixen de tenir efectes.
Normativa: 
  • Reglament insular d’Eivissa de supressió i reducció de càrregues administratives en matèries d’habitabilitat, urbanisme i patrimoni històric i de foment de les agroestades i de la comercialització d’estades turístiques en cases pageses, amb la modalitat de lloguer d’habitatge  principal (aprovació definitiva pel Ple del Consell Insular el 24 de juny de 2022, BOIB núm. 085, de 30 de juny de 2022 i correcció d'errors publicada en el BOIB núm. 089, de 9 de juliol de 2022).
  • Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regulen les condicions d'amidament, d'higiene i d'instal lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat.
  • Decret 20/2007, de 23 de març, pel qual es modifica el Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regulen les condicions de dimensionament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges, així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat.
  • Correcció d'una errada tipogràfica en el Decret 20/2007, de 23 de març pel qual es modifica el Decret 145/1997, de 21 de novembre, pel qual es regulen les condicions de dimensionament, d'higiene i d'instal·lacions per al disseny i l'habitabilitat d'habitatges, així com l'expedició de cèdules d'habitabilitat.
  • Llei 3/2024, de 3 de maig, de mesures urgents en matèria d'habitatge  
  • Llei 12/2017, de 29 de desembre, d'urbanisme de les Illes Balears
Documents
Ens trobareu a:

Consell Insular d'Eivissa

T:  Av. Espanya, 49 - 4ª Planta - Ala Sud

T: 971 19 55 43

T: 971 19 59 00 (Centralita) - EXT : 6543

T: habitabilitat@conselldeivissa.es

T:  10:00 – 13:00 h (Dilluns a divendres)