Notícies relacionades

El Pla de Xoc de Lluita contra l’Intrusisme impulsat pel Consell d’Eivissa, exemple per al Govern d’Espanya

El Pla de Xoc de Lluita contra l’Intrusisme impulsat pel Consell d’Eivissa, exemple per al Govern d’Espanya

El pioner Pla de Xoc de Lluita contra l’Intrusisme impulsat pel Consell Insular d’Eivissa ha estat avui objecte d’anàlisi en la reunió mantinguda entre el president del Consell, Vicent Marí, i el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 20230, Pablo Bustinduy, que s’ha desplaçat a Eivissa per conèixer de primera mà aquest pla i buscar vies de col·laboració entre el Ministeri i la màxima institució insular.

Així, s’ha analitzat la problemàtica de l’oferta d’habitatges il·legal, diferenciant-la de l’oferta legal, (aquella que es regula amb criteris normatius establerts per les administracions i que respon a principis d’ordenació turística i urbanística), i s’ha coincidit a remarcar que es tracta d’una situació que requereix una resposta coordinada i conjunta per part de les administracions central, autonòmica i locals, pels greus efectes que té sobre l’oferta d’habitatge en el mercat de lloguer residencial, els greus efectes sobre la convivència turística, sobre l’explotació dels recursos, i que perjudica la imatge del sector professional dels habitatges turístics legals.

El president del Consell, Vicent Marí, ha explicat al ministre que des del Consell es duu més de cinc anys treballant contra l’oferta il·legal a través de l’Oficina creada específicament per combatre-la i l’hi ha exposat els avanços que s’han assolit amb la creació del registre d’empreses, activitats i establiments turístics, els convenis amb Airbnb i Booking per a la retirada d’anuncis il·legals de les plataformes digitals, els acords amb els ajuntaments de l’illa per implicar-los en aquesta lluita amb les policies locals i els departaments d’Urbanisme, així com la creació de la Mesa d’Intrusisme que es presentarà oficialment en les properes setmanes i que estarà integrada per administracions públiques, el teixit econòmic de l’illa i les principals plataformes digitals d’allotjament turístic.

Totes aquestes mesures van encaminades, ha dit Marí, a aconseguir que els habitatges que ara es lloguen de manera fraudulenta “deixin aquesta activitat i surtin al mercat residencial, contribuint a millorar la problemàtica d’accés a l’habitatge que patim actualment”, així com a beneficiar a la qualitat i la imatge de l’oferta turística d’Eivissa, afectada per les activitats il·legals que usen les plataformes digitals per fer negoci.

“Vull agrair al ministre de Consum el seu interès pel treball que es fa a Eivissa i el seu oferiment a col·laborar en el nostre Pla de Xoc a través de l’intercanvi de les dades que es recapten en el Ministeri i les que es recapten en el Consell sobre els anuncis il·legals detectats a les illes i que seran de molta utilitat per al nostre Pla”, ha explicat el president.

Per la seua part, el ministre de Consum ha manifestat la seua satisfacció per poder conèixer, de primera mà, el treball que es fa a l’Oficina de Lluita contra l’Intrusisme del Consell per combatre “un gravíssim problema no tan sols a Eivissa, si no també a la resta de les illes i a altres indrets del país” i ha explicat que s’ha escollit Eivissa, per oferir, per primera vegada, a altres administracions que així ho necessitin, les dades recaptades per la Unitat d’Anàlisi del Ministeri de Consum, amb l’entrega d’un arxiu digital amb totes les dades dels pisos turístics que operen en plataformes digitals sense tenir llicència. A les Illes Balears, el Ministeri ha xifrat en 7.000 els pisos que es publiciten en aquestes plataformes digitals sense tenir la llicència corresponent, “un recurs molt valuós per a aquelles administracions que tenen voluntat política per abordar aquest problema i fer-li front”.

“Avui assistim a un exemple de cooperació i coordinació entre administracions, avui donam una invitació a altres administracions perquè prenguin en compte aquest problema, com fa Eivissa, i actuïn per millorar la vida de la ciutadania”, ha conclòs el ministre Bustinduy.  

El Pla de Xoc contra l’Intrsusime, impulsat pel Consell Insular d’Eivissa, compta amb un finançament de 22 milions d’euros per desplegar-ho en els pròxims tres anys procedents de l’aportació de l’Impost de Turisme Sostenible.

A la reunió també han assistit el conseller de turisme, Cultura i Esports del Govern balear, Jaume Bauzá, el vicepresident primer i conseller de Lluita contra l’Intrsusime, Mariano Juan, i el director insular d’Intrusisme, Enrique Gómez Bastida.