Vicent Marí ha agraït als tècnics del Consell d’Eivissa la seua feina i als partits polítics la capacitat d’entesa, d’una Llei que aborda una situació «insostenible»
El Parlament de les Illes Balears ha aprovat aquest matí la iniciativa parlamentària impulsada pel Consell d’Eivissa de control de l’afluència de vehicles a l’illa d’Eivissa que, segons el president Vicent Marí, pretén «millorar l’entorn i la qualitat de vida de la població, al mateix tempos que es preserva la imatge i sostenibilitat de l’illa d’Eivissa» ho fa, a més, en base a principis d’eficàcia, proporcionalitat i no discriminació.
El president Vicent Marí ha volgut «agrair i destacar» la feina feta pels tècnics i representants polítics del Consell Insular d’Eivissa, «que ha estat clau per arribar fins aquí», un punt on s’ha aprovat «una norma eficaç, que perduri i que assoleixi els objectius marcats». També ha tengut el president paraules d’agraïment pels grups polítics del Parlament, que «han mostrat una clara i ferma voluntat de negociació i consens» com reflexa que de les 103 esmenes presentades pels diferents grups, el 93% hagin estat aprovades, transaccionades o retirades.
Situació actual
El president ha justificat la necessària aplicació d’aquesta llei amb dades de 2023 a on, sense comptar el trànsit de Formentera, van desembarcar a l’illa d’Eivissa més de 150 mil vehicles, que és un 35% més que en 2019. Del total de vehicles, 1 de cada 3 ho va fer únicament durant els mesos de juliol i agost. Una xifra que si es suma als vehicles que ja resideixen a Eivissa (1.037 vehicles per cada 1.000 habitants) genera una pressió que «és totalment insostenible», ha sentenciat Vicent Marí.
Mesures de la llei
La Llei aprovada avui «busca un equilibri entre fluxos turístics i sostenibilitat ambiental i territorial». Es tracta d’una normativa regulada en cinc capítols, on es recullen els objectius i mesures d’aplicació i també es contempla un règim de sancions que pot arribar a assolir els 30.000 euros i inspeccions per a garantir-ne sa seua efectivitat. De fet, es destaca que les sancions no només s’apliquen a l’entrada sinó també a l’estada, dia a dia.
A més, aquesta llei permetrà al Consell Insular tenir una fotografia fixa i real de quants de vehicles hi ha damunt l’illa en tot moment, el que permetrà definir les polítiques de mobilitat, territori i turisme en base a dades reals. A més, aquestes dades estaran obertes a disposició d’institucions i organismes que podran disposar per realitzar estudis i propostes en favor de la nostra illa.
Alguns punts importants són la regulació del nombre de vehicles de lloguer, «tenint en compte les peticions del sector, sense criminalitzar aquesta activitat i buscant equilibris entre l’oferta i la demanda», esdevenint una quota mínima de vehicles elèctrics dins d’aquesta modalitat i millorant el servei de transport públic, gràcies a les noves concessions que són adjudicant-se en aquests moments.
També es limita l’accés de vehicles a zones i espais de l’illa d’alt valor natural, patrimonial i paisatgístic, per tal de garantir-ne la seua preservació i gestió, i en aquest sentit, guanya importància la prohibició d’estacionar a tot el sòl rústic de així com l’arribada i estada de caravanes, que quedarà prohibit per aquelles que no tinguin una reserva a un espai autoritzat.
S’ha de destacar també que les navilieres hauran d’aportar dades i informar als seus usuaris sobre aquesta normativa i el cobrament de les taxes que se’n deriven de la seua aplicació. Unes taxes que generaran un fons de sostenibilitat, que es gestionarà mitjançant un consorci de nova creació i que servirà per canviar el paradigma de mobilitat de l’illla.
En definitiva, el president ha conclòs que «aquesta proposta suposa una passa històrica per a assolir la convivència i benestar entre residents i turisme, en un context de qüestió social i ambiental que s’ha d’abordar i gestionar. Sempre des de la moderació, el seny i el diàleg, si no volem que aquest èxit que avui celebram tots es converteixi en fracás», ha conclòs Vicent Marí.