Es fixa una taxa que va des de 1€/dia per a turismes fins els 1.500 euros per temporada a les flotes de lloguer de més de 900 vehicles
El Ple del Consell d’Eivissa, en sessió ordinària del mes de març, ha aprovat, per primera vegada en la història, l’establiment de limitacions en aplicació del disposat a la Llei 5/2024 d’11 de novembre, de control d’afluència de vehicles a l’illa d’Eivissa per a la sostenibilitat turística per a l’any 2025. El vicepresident primer, Mariano Juan, ha explicat que gràcies a la proposta aprovada avui, es fixa el nombre màxim de 20.168 vehicles en circulació diàriament, entès com l’excés sobre els vehicles amb residència fiscal a l’illa d’Eivissa així com la resta d’exceptuats a l’article 3.2 de dita llei: vehicles de propietaris d’un habitatge a l’illa (màxim un per propietari), vehicles de la resta d’illes que acreditin la necessitat habitual de desplaçar-se a Eivissa per motius laborals, vehicles al servei de persones amb mobilitat reduïda, vehicles oficials i de servei públic, vehicles de transport de béns i mercaderies, tractors, excavadores, motos, etcètera.
Aquests 20.168 vehicles es distribueixen en quotes específiques per a persones residents a Formentera, que comptaran amb una quota reservada de 120 vehicles diaris i vehicles de lloguer sense conductor, que es limita a 16.000 vehicles diaris. La resta de vehicles, 4.048 cotxes, necessitaran una autorització prèvia que hauran de tramitar a través de la naviliera o del web que prepara el Consell d’Eivissa, i estarà sotmès a la disponibilitat de quota així com el pagament de la taxa corresponent.
Quant a les caravanes, la llei fixa que únicament podran circular i romandre a l’illa aquelles domiciliades a Eivissa o aquelles que comptin amb una reserva de plaça assignada en un campament de turisme de l’illa per al seu estacionament i pernocta, sempre que no es trobi superat el valor màxim de 4.048 vehicles diaris en total. A aquest efecte s’haurà d’aportat documentació probatòria d’aquesta circumstància per poder obtenir la corresponent autorització.
Quant a les al·legacions a aquesta norma, s’han rebut 58 al·legacions, el 33% de les quals han estat estimades. Les propostes incorporades corresponen a l’acceptació de la proposta d’establir una quota de 120 vehicles reservats per a residents a Formentera, ajustant els criteris de proporcionalitat entre illes. També s'ha estimat la inclusió del sistema de sol·licitud de cups i el principi de transparència en el repartiment per als vehicles de lloguer, juntament amb la creació d'un sistema de control per adequar els cups als vehicles comercialitzats, amb dates específiques per verificar el compliment. A més, s'han considerat necessàries mesures com la possibilitat que aquestes empreses puguin renunciar a part de la seua quota abans del 15 de juny sense penalització i el registre de vehicles particulars i plataformes de lloguer. Aquestes propostes pretenen millorar l'equilibri i el funcionament del sistema plantejat.
Per tot això, el vicepresident Mariano Juan ha conclòs que «aquesta primera quota ens donarà totes les dades per saber si ens hem passat o si ens hem quedat curts i ens permetrà ajustar-lo en propers anys a la realitat de la nostra illa».
Ordenança fiscal
En el mateix sentit, el Ple del Consell Insular d'Eivissa ha aprovat provisionalment una ordenança fiscal que regula una nova taxa per a l'obtenció i control de l'autorització d'entrada i permanència de vehicles motoritzats. Aquesta mesura, que s'inscriu en el marc de la Llei 5/2024, fixa una taxa d’1 euro per dia per als vehicles particulars no residents, aplicant-se criteris específics per fomentar la mobilitat sostenible.
Pel que fa els vehicles de lloguer, es fixa una tarifa proporcional al nombre de vehicles adjudicats, que va des del 100 euros per temporada en aquelles quotes de fins a 100 vehicles, als 1.500 euros en flotes de més de 900 vehicles autoritzats.
A més, l'ordenança preveu excepcions per a residents, propietaris d'habitatges i altres casos específics. El projecte es sotmetrà a exposició pública i està obert a que els interessats puguin presentar les reclamacions que estimin oportunes abans de la seva aprovació definitiva, destacant el compromís del Consell amb un desenvolupament turístic sostenible i equilibrat.
El conseller d’Hisenda, Salvador Losa, ha explicar que «l’objectiu no és que qui pugui pagar pugui accedir. El límit no el posen els sous, sinó la quota» i ha incidit en què «la càrrega fiscal d’aquesta Llei recaurà sobre l’infractor, amb sancions que poden assolir els 30.000 euros».